Band 3 Diskriptor
1
B3 D1 E1
Soalan
Murid menunjukkan kad-kad ikon sedih, riang dan takut
semasa lagu-lagu pelbagai mud dimainkan.
Pemerhatian
Guru memperdengarkan 3 buah lagu berlainan mud.
Minta murid menunjukkan kad ikon yang sesuai dengan muzik
yang didengari.
B3 D1 E2
Soalan
Mendengar muzik/lagu yang dimainkan.
Arahan: Berkumpul dalam kumpulan masing-masing untuk
tekstur yang tebal.
: Berdiri
bersendirian untuk tekstur yang nipis.
Pemerhatian
-
Guru membahagikan
murid-murid ke dalam kumpulan
-
Guru memperdengarkan
muzik/lagu
-
Murid-murid mendengar
dan bergerak seperti dalam arahan
B3 D1 E3
Soalan
Mendengar bunyi alat perkusi yang dimainkan.
Arahan: kuat = berjalan di luar gelung; lembut = masuk ke
dalam gelung.
Pemerhatian
-
Guru menyediakan gelung
untuk semua murid.
-
Guru memainkan alat
perkusi ikut dinamik.
B3 D1 E4
Soalan
Murid tunjukkan aksi untuk menunjukkan pic yang tinggi,
tengah dan rendah.
Pemerhatian
-
Dengarkan tiga audio
berbeza
-
Lihat tindak balas murid
terhadap muzik yang dimainkan.
B3 D1 E5
Soalan
Murid menunjukkan ikon gambar lelaki dan perempuan
apabila guru memperdengarkan bunyi suara lelaki dan perempuan.
Pemerhatian
-
Guru mengedarkan kad-kad
ikon.
-
Guru memperdengarkan
bunyi suara lelaki dan perempuan.
-
Meminta menunjukkan kad
ikon yang betul.
Soalan
Murid menunjukkan gambar alat perkusi yang betul.
Pemerhatian
-
Guru mengedarkan kad
gambar alat perkusi.
-
Guru membunyikan alat
perkusi (rakaman).
-
Murid diminta
menunjukkan kad gambar yang betul.
B3 D1 E6
Soalan
Melukis garisan berombak berdasarkan dua lagu yang
diperdengarkan
Pemerhatian
-
Guru menunjukkan kad
ikon garisan berombak rapat untuk tempo cepat dan garisan berombak jarang untuk
tempo lambat.
-
Murid melukis garisan
berombak pada tajuk lagu.
B3 D1 E7
Soalan
Bezakan bunyi panjang dan pendek pada alat perkusi.
Pemerhatian
-
Guru memberikan alat perkusi
yang berbeza (kerincing dan kastanet)
-
Murid membunyikan alat
dalam kumpulan mengikut arahan guru.
B3 D1 E8
Soalan
Membezakan ton suara (halus, kasar, nyaring).
Pemerhatian
Membuat bunyi-bunyi binatang yang menunjukkan pelbagai
ton suara mengikut arahan guru.
Band 3 Diskriptor
2
B3 D2 E1
Soalan
Murid menyanyi sambil memainkan alat perkusi mengikut
detik.
Pemerhatian
-
Guru mengedarkan alat
perkusi.
-
Guru memainkan lagu.
-
Meminta murid memainkan
alat perkusi mengikut detik lagu.
B3 D2 E2
Soalan
Bermain drum bes dengan kuat dan perlahan.
Pemerhatian
-
Guru memainkan bunyi
drum bes secara kuat dan lembut.
-
Murid secara kumpulan
membunyikan secara kuat dan perlahan mengikut tunjukcara guru.
B3 D2 E3
Soalan
Murid memainkan alat perkusi mengikut dinamik kuat dan
lembut berdasarkan ikon yang disediakan.
Pemerhatian
-
Guru sediakan ikon.
-
Murid memainkan alat
perkusi berpandukan ikon yang dipamerkan.
B3 D2 E4
Soalan
Murid-murid menyebut lirik lagu mengikut irama dengan
jelas.
Pemerhatian
-
Guru membaca lirik lagu
frasa ke frasa mengikut irama.
-
Meminta murid mengajuk
ikut guru.
-
Meminta murid membaca
lirik ikut irama dengan jelas.
B3 D2 E5
Soalan
Murid melambai tangan ikut frasa lagu.
Pemerhatian
-
Guru memainkan lagu.
-
Meminta murid
melambaikan tangan dari kiri ke kanan (atau kanan ke kiri) ikut frasa.
B3 D2 E6
Soalan
Murid mengajuk bunyi yang didengar dengan sebutan “la”.
Pemerhatian
Guru membunyikan tiga not yang berbeza seperti C E G
dengan menggunakan kibod/piano.
B6D1 (Pengetahuan dan Kefahaman Muzik)
B6D1E1
SOALAN:
Ø Buat gerakan dan ekspresi muka secara
kreatif mengikut mud berdasarkan tiga buah lagu yang didengari.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan 3 buah lagu yang
berbeza mud (riang, sedih, takut).
Ø Murid membuat gerakan dan ekspresi muka mengikut mud lagu di hadapan
kelas.
B6D1E2
SOALAN:
Ø
Terangkan secara lisan perbezaan tekstur
lagu yang didengari.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan lagu nyanyian
solo dan nyanyian koir.
Ø
Meminta murid menerangkan secara lisan
perbezaan tekstur lagu yang didengar.
Ø
Murid memberi jawaban bahawa nyanyian
solo adalah tekstur nipis dan nyanyian koir adalah tekstur tebal.
Ø
B6D1E3
SOALAN:
Ø Mainkan alat perkusi secara kreatif
mengikut simbol dinamik (f dan p) pada skor lagu.
PEMERHATIAN:
Ø Guru sediakan skor lagu/lirik dan 2
alat perkusi, iaitu dram samping dan kerincing.
Ø Murid memainkan alat perkusi yang
dipilih mengikut skor secara kreatif.
B6D1E4
SOALAN:
Ø Kalungkan kad imbasan pada rakan kamu
mengikut aras pic yang kamu dengari.
PEMERHATIAN:
Ø
3 orang murid berada dalam kedudukan 3
aras yang berbeza iaitu,
i.
Mencangkung
ii.
Duduk
di atas kerusi
iii.
Berdiri
Ø Guru memainkan tiga pic yang
berlainan aras (rendah, tengah dan tinggi).
Ø Murid diminta mengecam dan mengalungkan
kad imbasan untuk pic yang ke2 (terpulang kepada guru) mengikut bunyi yang
dimainkan.
B6D1E5
SOALAN:
Ø Tampal gambar pada papan putih
berdasarkan audio yang dimainkan.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan bunyi binatang.
Ø Murid memilih gambar haiwan yang
disediakan mengikut bunyi yang dimainkan oleh guru dan menampal gambar pada
papan.
B6D1E6
SOALAN:
Ø Murid melakarkan gambar kereta atau
berjalan kaki untuk menunjukkan tempo cepat dan lambat.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan dua buah lagu
bertempo cepat dan lambat.
Ø
Murid melakarkan gambar berdasarkan lagu
yang didengari.
B6D1E7
SOALAN:
Ø Murid memilih dan memainkan 1 daripada 2 alat
perkusi untuk membezakan bunyi bunyi panjang dan pendek.
PEMERHATIAN:
Ø Guru menyediakan alat perkusi
kerincing dan kastenet.
Ø Murid mainkan 1 jenis alat perkusi yang menunjukkan bunyi panjang
atau pendek berdasarkan arahan guru.
B6D1E8
SOALAN:
Ø
Bezakan ton suara garau dan halus dengan aksi
berlari dan aksi berjalan.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan rakaman bunyi
haiwan seperti harimau dan burung.
Ø Murid membezakannya dengan cara :
i.
berlari
– bunyi garau
ii.
berjalan
– bunyi halus
B6D2 (Kemahiran muzik)
B6D2E1
Ø Bermain perkusi mengikut detik 4
4
PEMERHATIAN:
Ø Murid memainkan perkusi mengikut
detik yang berterusan dengan iringan lagu yang dimainkan oleh guru.
B6D2E2
SOALAN:
Ø
Mainkan alat perkusi dengan dinamik kuat
dan lembut.
PEMERHATIAN:
Murid memainkan kompang/alat perkusi mengikut arahan guru
yang menunjukkan dinamik kuat atau lembut.
B6D2E3
SOALAN:
Ø
Nyanyikan lagu mengikut dinamik yang
betul.
PEMERHATIAN:
Ø Murid menyanyi mengikut skor lirik
lagu yang menunjukkan dinamik kuat atau lembut.
B6D2E4
SOALAN:
Ø
Nyanyikan lagu dengan sebutan lirik yang
jelas.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memainkan lagu “Mari Bergerak”
(minus one) dan murid menyanyi dengan sebutan lirik yang betul dan jelas.
B6D2E5
SOALAN:
Ø Tiupkan reben pada permulaan setiap
frasa.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan sebuah lagu.
Ø
Murid meniup reben pada permulaan setiap
frasa.
B6D2E6
SOALAN:
Ø
Memimpin secara kreatif tiga kumpulan
pic.
PEMERHATIAN:
Ø
Kelas dibahagikan dalam tiga kumpulan
pic (rendah, tengah dan tinggi).
Ø
Seorang murid diminta memimpin kumpulan
pic mengikut kreativitinya.
No comments:
Post a Comment